جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

بازار طلا و ارز هفته گذشته را با کاهش قابل توجه خرید و فروش و قیمت پشت سر گذاشتند به‌گونه‌ای که رکوردهای جدیدی در ثبت کمترین نرخ طی یک دوره زمانی رقم زدند.

دلار و سكه به‌عنوان نمادهاي بازار ارز و طلا تحت‌تأثير رويدادهاي بين‌المللي و همچنين پيش‌روي مذاكرات هسته‌اي، بازدهي منفي را براي سرمايه‌گذارانشان برجاي گذاشتند. دلار آمريكا در بازار آزاد، كه هفته را با قيمت 3هزار و 310تومان آغاز كرده بود اما در روز پاياني هفته گذشته بهاي اين ارز رايج به 3هزار و 244تومان رسيد كه كمترين نرخ در سال‌جاري محسوب مي‌شود. انتشار اخبار مثبت از مذاكرات هسته‌اي در طول هفته گذشته بيشترين تأثير را در قيمت‌گذاري ارز در بازار داشت.

در اين شرايط دلار طي 5روز كاري هفته گذشته حدود 2درصد ارزان شد تا با توجه به قيمت رسمي 2943توماني، فاصله اين دو نرخ به كمترين ميزان طي 4سال اخير رسيده باشد. در حال حاضر فاصله اين دو نرخ 301تومان برآورد مي‌شود كه اختلاف 10درصدي را نشان مي‌دهد. همزمان با كاهش قيمت دلار، بهاي انواع سكه و طلا نيز در بازار رو به كاهش گذاشت. در طول هفته گذشته 2دليل براي كاهش قيمت طلا و سكه وجود داشت.

دليل نخست، كاهش قيمت دلار در بازار بود و دليل دوم نزول بهاي جهاني طلا كه باعث شد سرعت كاهش قيمت طلا و سكه افزايش يابد. در هفته گذشته سكه تمام بهار آزادي از 895هزار تومان به 872هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي 18عيار پس از 18‌ماه به زير 90هزار تومان تنزل كرد تا به قيمت 89هزار و 600تومان رسيده باشد. سكه تمام بهار آزادي با كاهش 2.6درصدي قيمت در طول هفته گذشته به كمترين نرخ طي 18‌ماه اخير رسيد. محمد كشتي‌آراي رئيس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر در اين زمينه به ايسنا گفت: هفته گذشته يكي از هفته‌هاي استثنايي در كاهش قيمت سكه و طلا طي 3سال اخير بود و به جز موضوع بحران يونان و اتحاديه اروپا كه باعث كاهش قيمت طلا شد، مذاكرات نيز تأثير مستقيمي روي كاهش قيمت ارز گذاشت.

رئيس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر اظهار كرد: البته اين كاهش قيمت‌ها بيشتر جنبه رواني دارد و اين روند تا اعلام نتايج مذاكرات هسته‌اي ادامه خواهد داشت. در حال حاضر ركودي در كل بازار حاكم شده و توقف بي‌سابقه‌اي را در توليد و فروش طلا شاهد هستيم.

جدول

کد خبر 300667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha